Transportation infrastructure and economic growth in Mexico
Keywords:
Communications, productive activity, regions, GMM, Dumitrescu-HurlinAbstract
This article aims to present evidence on the statistical relationship that exists between economic growth and transportation infrastructure in Mexico. For this purpose, information by federal entity for the period 2005-2021 was used. Econometric estimates were carried out with grouped panel data, with fixed, random, and dynamic effects. It was found that the transportation infrastructure variable was positively correlated with economic growth; even more so, the infrastructure variable turned out to be the cause of economic growth. The originality of this article lies in the fact that it provides updated information on the transport infrastructure-growth relationship, which is vital at a time when global production chains are being reorganized and a new public federal administration, responsible for encouraging productive dynamism begin operations in the country.
JEL Classification: O18, O47, O54.
Downloads
References
Alder, S. (2016). Chinese roads in India: The effect of transport infrastructure on economic development. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2856050
Almon, C. (1999). The craft of economic modeling, Needham Heights: Ginn Press.
Arellano, M. (1991). Introducción al análisis econométrico con datos panel, España: Banco de España.
Aschauer, D. (1989). Is public expenditure productive? Journal of Monetary Economics, 23(2), pp. 177-200. https://doi.org/10.1016/0304-3932(89)90047-0
Avendaño, B. y Perrotini, I. (2016). Insuficiencia dinámica, crecimiento y desempleo en México 1974-2012. Investigación Económica, 74(293), 99-130. https://doi.org/10.1016/j.inveco.2015.10.004
Banco de México. (2016). Reporte sobre las economías regionales, Ciudad de México: Banco de México.
Banerjee, A., Duflo, E., y Qian, N. (2020). On the road: Access to transportation infrastructure and economic growth in China. Journal of Development Economics, 145(June), 102442. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2020.102442
Barajas, H., y Gutiérrez, L. (2012). La importancia de la infraestructura física en el crecimiento económico de los municipios de la frontera norte. Estudios Fronterizos, 13(25), 57-88.
Barro, R. (1996). Determinants of economic growth: A cross-country empirical study, Massachusetts: The MIT press.
Barro, R., y Sala-i-Martin, X. (2004). Economic growth, Massachusetts: The MIT press.
Beltrán, A., y Castro, J. (2010). Modelos de datos panel y variables dependientes limitadas: teoría y práctica, Lima: Universidad del Pacifico.
Buhr, W. (2009). Infrastructure of the market economy. Volkswirtschaftliche Diskussionsbeiträge, 132-09, pp. 01-76. https://hdl.handle.net/10419/41084
CAF. (2019, Febrero 28). El impacto de la infraestructura de transporte en el desarrollo de América Latina. CAF. Banco de Desarrollo de América Latina y el Caribe: https://www.caf.com/es/actualidad/noticias/2019/01/que-se-sabe-sobre-el-impacto-de-intervenciones-de-infraestructura-de-transporte/
Calva, J. L. (2001). La economía mexicana en recesión. Problemas del Desarrollo, 32(126), 237-252. https://www.probdes.iiec.unam.mx/index.php/pde/article/view/7397
Carbajal, Y. y De Jesús, L. (2017). Empleo manufacturero en la región centro de México. Una estimación por gran división. Contaduría y Administración, 62(3), 880-901.
De Jesús, L. (2019). Lento crecimiento y empleo manufacturero en México. Un análisis de endogeneidad territorial, Ciudad de México: Universidad Autónoma del Estado de México-Ediciones y Gráficos Eón S. de C.V.
De Jesús, L., Carbajal, Y. y Becerril, O. (2013). Lento crecimiento económico de México , 1980.1-2011.2. Una estimación de su estado estacionario. En Z. Hernández, D. Velázquez, y E. Gaona (Coordinadores), Temas Selectos de Economía II (pp. 65-80). Pachuca de Soto: Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.
Deichmann, U., Fay, M., Koo, J., y Lall, S. V. (2004). Economic structure productivity, and infrastructure quality in southern México. The Annals Regional Science, 38, 361-385. https://doi.org/10.1007/s00168-003-0171-8
Díaz Bautista, A. (2002). The role of telecommunications infrastructure and human capital: Mexico´s economic growth and convergence. ERSA Conference Papers ersa02p102, European Regional Science Association.
Dumitrescu, E., y Hurlin, C. (2012). Testing for Granger non-causality in heterogeneous panels.Economic Modelling, 29(4), 1450-1460. https://doi.org/10.1016/j.econmod.2012.02.014
Easterly, W., y Rebelo, S. (1993). Fiscal policy and economic growth: an empirical investigation. NBER Working Paper No. 4499.
Fuentes, N. (2003). Crecimiento económico y desigualdades regionales en México: el impacto de la infraestructura. Región y Sociedad, 15(27), 81-106.
García, R. (2012). Liberalización comercial, descentralización territorial y polarización económica en México, Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
German-Soto, V., y Barajas, H. (2014). The nexus between infrastructure investment and economic growth in the mexican urban areas. Modern Economy, 5(13), 1208-1220. https://doi.org/10.4236/me.2014.513112
German-Soto, V., Gutiérrez, L., y Barajas, H. (2017). An analysis of the relationship between infrastructure investment and economic growth in Mexican urban areas, 1985-2008. Economics Bulletin, 37(4), 2422-2433.
German-Soto, V. (2023). ¿Impulsa la inversión en transporte el crecimiento industrial? Evidencia desde los estados mexicanos. En Y. Carbajal, L. De Jesús, y V. Torres Preciado (Eds.), Innovación y empleo en la actividad económica de las regiones (pp. 71-88). Ciudad de México: Mc Graw Hill.
German-Soto, V., de la Peña Flores, A., y García Bermúdez, K. (2023). Desarrollo económico, inversión en transporte y urbanización en México: causalidad y efectos. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 32(63), 67–88. https://doi.org/10.20983/noesis.2023.1.4
Gerónimo, V., y Ruíz, L. (2022). Uso de la infraestructura y productividad del puerto de Veracruz en México, 2002-2020. Análisis Económico, 37(94), 201-220. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2022v37n94/Geronimo
Gobierno de México. (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024, México : Diario Oficial de la Federación.
Hansen, N. M. (1965). The structure and determinants of local public investment expenditures. Review of Economics and Statistics, 47(2), 150-162. https://doi.org/10.2307/1924062
Heras, M., y Gómez Chiñas, C. (2015). Exportaciones en México: un análisis de cointegración y causalidad (1980-2012). Norteamérica, 10(1), 103-131.
Hernández, J. L. (2010). Efectos macroeconómicos del capital público en el crecimiento económico. Política y Cultura, (34), 239-263. https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1128
Hirschman, A. (1958). The strategy of economic development, New Haven: Yale University Press.
Hong, J., Chu, Z., y Wang, Q. (2011). Transport infrastructure and regional economic growth: evidence from China. Transportation, 38, 737–752. https://doi.org/10.1007/s11116-011-9349-6
Ibarra, C. (2008). La paradoja del crecimiento lento en México. Revista de la CEPAL, (95), 83-102. https://doi.org/10.18356/802aef01-es
IMCO. (2019). Índice de movilidad urbana barrios mejor conectados para ciudades más incluyentes. Ciudad de México: IMCO.
INEGI. (2023a). Gobiernos estatales, formación bruta de capital fijo. Banco de Información Económica. Instituto Nacional de Estadística y Geografía: https://www.inegi.org.mx/app/indicadores/?tm=0#D746197
INEGI. (2023b). Consumo de capital fijo sobre los acervos netos al valor de reemplazo. Banco de Indicadores Economicos. Instituto Nacional de Estadística y Geografía: https://www.inegi.org.mx/app/indicadores/?tm=0#D746197
Kessides, C. (1993). The contributions of infrastructure to economic development: A review of experience and policy implications. World Bank Discussion Paper, 1-48. September. https://doi.org/10.1596/0-8213-2628-7
Loría, E. y De Jesús, L. (2007). Los acervos de capital de México una estimación, 1980.I-2004.IV. Trimestre Económico, 74(2), 475-485. https://doi.org/10.20430/ete.v74i294.373
Loría, E. (2009). Sobre el lento crecimiento económico de México. Una explicación estructural. Investigación Económica, 68(270), 37-68.
Loría, E., Moreno-Brid, J., Salas, E. y Sánchez-Juárez, I. (2019). Explicación kaldoriana del bajo crecimiento económico en México. Problemas de Desarrollo, 50(196), 3-26. https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2019.196.63506
Lupano, J. (2013). La infraestructura de transporte sostenible y su contribución a la igualdad en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: CEPAL.
Mahía, R. (2000). Introducción a la especificación y estimación de modelos con datos panel.Universidad Autónoma de Madrid.
Mayorga, M., y Muñoz, E. (2000). La técnica de datos panel una guía para su uso e interpretación. Nota Técnica, No. 005-2000. Costa Rica: Banco Central de Costa Rica.
Mendoza-Cota, J. (2022). ¿Son la desigualdad y la pobreza un freno al crecimiento económico en México? Correlación y causalidad desde una perspectiva regional. El Trimestre Económico, 89(356), 1121-1151. https://doi.org/10.20430/ete.v89i356.1583
Meneses, D. (2021). Exportaciones, ¿motor de crecimiento económico mexicano? 1993-2018. El Semestre de las Especializaciones, 3(1), 55-94.
Moreno-Brid, J., y Ros, J. (2004). Mexico: las reformas del mercado desde una perspectiva histórica. Revista de la CEPAL, Vol. 84, pp. 35-57.
Munguía, G., Quiroz, S., y Rodríguez, G. (2013). Inversión en infraestructura marítima portuaria. Análisis comparativo Manzanillo-Shanghái, 1980-2010. Análisis Económico, Vol. 28, no. 67, pp. 231-247.
Nijkamp, P., y Ubbels, B. (1999). Infrastructure, suprastructure and ecostructure: a portfolio of sustainable growth potentials. Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometric, Research Memorandum, 51, 1-18.
Noriega, A., y Fontenla, M. (2007). La infraestructura y el crecimiento económico en México. El Trimestre Económico, 74(296), 885-900.
Ocegueda, M., Pimienta, R., y Mungaray, A. (2022). Educación superior, industria y crecimiento económico en México: Un reto pendiente en la agenda económica del país. Revista de la Educación Superior, 51(201), 131-152. https://doi.org/10.36857/resu.2022.201.2024
ONU. (2020). Mejora de la conectividad del transporte para los países en desarrollo sin litoral y construcción de una infraestructura de transporte, ONU.
Rojas, L. E. y Molina, A. (2018). Public infraestructure and its importance for economic growth: the case of Oaxaca (México). Ecos de Economía, 22, (46), 4-27.
Ros, J. (2008). La desaceleración del crecimiento económico en México desde 1982. El trimestre económico, 75(299), 537-560. https://doi.org/10.20430/ete.v75i299.411
Ros, J. (2015). ¿Cómo salir de la trampa de lento crecimiento y alta desigualdad? Ciudad de México: El Colegio de México / Universidad Nacional Autónoma de México.
Salazar, C. (2020). Gasto público y crecimiento económico: controversias teóricas y evidencia para México. Economía UNAM, 17(50), 53-71.
Sánchez-Juárez, I. (2012). Ralentización del crecimiento y manufacturas en México. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 21(41), 137-170. https://doi.org/10.20983/noesis.2012.1.6
Sánchez-Juárez, I., y Moreno-Brid, J. (2016). El reto del crecimiento económico en México: industrias manufactureras y política industrial. Revista Finanzas y Política Económica, 8(2), 271-299. https://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2016.8.2.4
Sánchez-Juárez, I., y García Almada (2019). Del estancamiento estabilizador al dinamismo productivo en México. Paradigma Económico, 11(2), 181-203. https://doi.org/10.36677/paradigmaeconomico.v11i2.12509
Sánchez-Juárez, I., y García-Almada (2022). Crecimiento económico y empleo regional en México, 2000-2019. En Genis, U. (Coordinador), Objetivos de Desarrollo Sostenible: evaluaciones de las entidades federativas mexicanas (pp. 20-43). Ciudad Victoria: El Colegio de Tamaulipas.
Sánchez, I., y García, R. (2023). Ciclos de la producción en México y los EUA: identificación e integración. CIMEXUS Revista de Investigaciones, 18(1), 97-111. https://cimexus.umich.mx/index.php/cimexus/article/view/483
SCT. (2005-2021). Anuario estadístico sector comunicaciones y transportes, México: Secretaria de Comunicaciones y Transportes.
Toledo, W. (2012). Una introducción a la econometría con datos de panel. Ensayos y Monografías 152. Universidad de Puerto Rico.
Torres-Preciado, V., Polanco, M., y Manzanares, J. (2010). Diferencias en el ingreso per cápita regional e infraestructura de transporte en México. MPRA Paper, 01-24. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/28081/
Wooldridge, J. (2002). Econometric analysis of cross section and panel data, London: The MIT press.
Zepeda-Ortega, I., Ángeles-Castro, G., y Carrillo-Murillo, D. (2017). Infraestructura portuaria y crecimiento ecocómico regional en México. Economia, Sociedad y Territorio, 57(54), 337-366. https://doi.org/10.22136/est002017806
Zepeda-Ortega, I., Ángeles-Castro, G., y Carrillo-Murillo, D. (2019). Infraestructura carretera y crecimiento económico en México. Revista Problemas del Desarrollo, 50(198), 145-168. https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2019.198.66383
Zhang, L., y Levinson, D. (2007). The economics of transportation network growth. In Coto, P., & Inglada, V. (Editors), Essays on Transportation Economics (pp. 317-339). Springer. Contributions to Economics.
Zhang, Y., y Cheng, L. (2023). The role of transport infrastructure in economic growth: Empirical evidence in the UK. Transport Policy, 133(March), 223-233. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2023.01.017
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 David Álvarez Rivera, Leobardo de Jesús Almonte, Isaac Sánchez-Juárez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
