School nonattendance and child labor in Mexico: North-South, Gender, and Rural Divides

Authors

  • Abelardo Rodríguez López Consultor independiente

DOI:

https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2021v36n91/Rodriguez

Keywords:

probit decomposition, youth, borders, rural

Abstract

This study addresses individual, household and contextual characteristics of children 12 to 17 years of age that determine nonattendance at school (naesc) and their integration to the labor market (pea) nationwide, the border states in the North and the South, including the Yucatan peninsula. The Infant Labor Module 2017 data was used to build probit models to estimate naesc and pea probabilities to assess marginal effects of observable characteristics while nonlinear decomposition was used to evaluate geographical, gender, and rural gaps. The differences in the probability of naesc and pea are not larger than .9 percent between the North and South. Although the differences between females and males are not larger than .2 percent for naesc, they are as large as 12 percent for pea. Moreover, the differences between nonrural vs rural were consistently large: 9-14 percent for naesc, and 8-10 percent for pea. Government support in encouraging school attendance and reduction of children in the labor market showed significant marginal effects throughout.

JEL Classification: C35; F24; I25; J21; R10.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, I., Ortega, A. & Székely, M. (2019). Educación e inserción laboral en veinte años de transferencias monetarias condicionadas en México. In: G. Hernández Licona, T. De la Garza, J. Zamudio & I. Yaschine. (Coords.). El Progresa-Oportunidades-Prospera, a 20 años de su creación. Ciudad de México: Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social, pp. 510-533. ISBN 978-607-9384-13-5
Acevedo-González, K., Quejada-Pérez R. & Yánez-Contreras, Y. (2011). Determinantes y consecuencias del trabajo infantil: un análisis de la literatura. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, vol. XIX (1), junio, 113-124.
Alcaraz, C., Chiquiar, D. & Salcedo, A. (2010). Remittances, schooling, and child labor in Mexico. Working Papers, No. 2010-14, Banco de México, Ciudad de México. https://www.banxico.org.mx/publications-and-press/banco-de-mexico-working-papers/%7BAB9FA999-E25F-AD18-73E8-CEF7297500FF%7D.pdf
Banco de México (BANXICO). (2019). Sistema de Información Económica. Ingresos por Remesas por Entidad Federativa. Accedido el 21 de mayo de 2019. http://www.banxico.org.mx/SieInternet/consultarDirectorioInternetAction.do?accion=consultarCuadroAnalitico&idCuadro=CA79
Basu, K., & Van, P. H. (1988). The economics of child labor. American Economic Review, Vol. 88(3): 412-427, Retrieved May 1, 2020, from www.jstor.org/stable/116842
Boltvinik, J., Damián, A. & Jaramillo Molina, M. E. (2019). Crónica de un fracaso anunciado. Ha llegado la hora de remplazar el Progresa-Oportunidades-Prospera (POP). In: G. Hernández Licona, T. De la Garza, J. Zamudio & I. Yaschine (Coords.). El Progresa-Oportunidades-Prospera, a 20 años de su creación. Ciudad de México: Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social, pp. 147-191. ISBN 978-607-9384-13-5
Cardoso, E. & Souza, A. P. (2004). The impacts of cash transfers on child labor and school attendance in Brazil. Working Paper No. 04-W07, Department of Economics, Vanderbilt University, Nashville, Tennessee. https://www.researchgate.net/publication/23698116
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2019), Hacia un nuevo estilo de desarrollo. Plan de Desarrollo Integral El Salvador-Guatemala-Honduras-México. Diagnóstico, áreas de oportunidad y recomendaciones de la CEPAL (LC/MEX/TS.2019/6), Ciudad de México.
Congressional Research Service (CRS). (2020). USMCA Labor provisions. In Focus, Jan. 10, 2020. https://crsreports.congress.gov
Díaz-Dapena, A., Fernández Vázquez, E., Garduño Rivera, R., & Rubiera Morollón, F. (2017). Does Trade Imply Convergence? Analyzing the Effect of NAFTA on The Local Convergence in Mexico. El Trimestre Económico, 84(333), 103-120. http://dx.doi.org/10.20430/ete.v84i333.263
Diario Oficial de la Federación (DOF). (2018). ACUERDO por el que se emiten las Reglas de Operación de PROSPERA Programa de Inclusión Social, para el ejercicio fiscal 2019. 28 de diciembre 2018. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle_popup.php?codigo=5551581
Doran, K. B. (2013). How does child labor affect the demand for adult labor? Evidence from rural Mexico, The Journal of Human Resources, 48(3), 702-735. https://doi.org/10.3368/jhr.48.3.702
Fairlie, R.W. (2005). An extension of the Blinder-Oaxaca decomposition techniques to logit and probit models, Journal of Economic and Social Measurement, 30, 305-316.https://content.iospress.com/articles/journal-of-economic-and-social-measurement/jem00259
GOM (Gobierno de México). (2020). Becas Benito Juárez. https://www.gob.mx/becasbenitojuarez
Heckman, J. J. (2000). Policies to foster human capital. Research in Economics, 54(1), 3–56. https://doi.org/10.1016/j.jeconom.2015.10.001
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2018a). Módulo de Trabajo Infantil MTI 2017, Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo, Documento metodológico, Aguascalientes, Ags. México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía. https://www.inegi.org.mx/app/biblioteca/ficha.html?upc=702825102258.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2018b). Módulo de Trabajo Infantil MTI 2017, Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo, Estructura de la base de datos, Aguascalientes, Ags. México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Microdatos. http://en.www.inegi.org.mx/programas/mti/2017/default.html#Microdata
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2018c). Módulo de Trabajo Infantil MTI 2017, Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo, Principales resultados, PDF de Presentación en PowerPoint, Aguascalientes, Ags. México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.
Levinson, D., Moe, K. S, & Knaul, F. M. (2001). Youth education and work in Mexico. World Development, vol. 29(1), 167-188.
López-Villavicencio, A. (2005). Schooling and Child Labor in Mexico: an Empirical Analysis. Análisis Económico, vol. XX, No. 45, 89-117. ISSN: 0185-3937.
Miranda-Juárez, S. (2019). Caracterización del trabajo infantil rural en México en 2015. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, vol. XXVII (1): 151-168. ISSN 0121-6805. http://dx.doi.org/10.18359/rfce.3314.
Miranda-Juárez, S. and E.L. Navarrete. (2016). El entorno familiar y el trabajo de niñas y niños de 5 a 11 años. México en dos momentos: 2007 y 2013. Papeles de Población. No. 89 CIEAP/UAEM, 43-69. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-74252016000300043&script=sci_arttext
Murrieta, P.C. (2016). Child labor and Household Composition: determinants of Child Labor in Mexico. Asian Journal of Latin American Studies, vol. 29(3), 29-54. http://www.ajlas.org/
Orazem, P.F., Sedlacek, G., & Tzannatos, Z. (2009). Child Labor and Education in Latin America: An Economic Perspective, NewYork, Palgrave Macmillan.
Panico, L. (2016). Review of Giving Kids a Fair Chance, by J. J. Heckman, The MIT Press, Boston Review Books, 2013, Population, 2016/1 (Vol. 71), p. 156-157.
Parker, S. W., & Vogl, T. (2018). Do conditional cash transfer improve economic outcomes in the next generation? Evidence from Mexico. NBER Working Paper No. 24303, February. https://ideas.repec.org/p/nbr/nberwo/24303.html
Ray, R. (2011). Review of Child Labor and Education in Latin America: An Economic Perspective. Edited by Peter F. Orazem, Guilherme Sedlacek, and Zafiris Tzannatos, Developing Economies, 49(1), 116-118. https://doi.org/10.1111/j.1746-1049.2010.00124_2.x
Skoufia, E., & Parker, S. W. (2001). Conditional cash transfers and the impact on child work and schooling: evidence from the PROGRESA program in Mexico. Food Consumption and Nutrition Division, International Food Policy Research Institute, Washington, D.C. https://econpapers.repec.org/scripts/redir.pf?u=http%3A%2F%2Feconomia.lacea.org%2Fcontents.htm;h=repec:col:000425:008704
Stewart-Williams, J. A. (2009). Using nonlinear decomposition to explain the discriminatory effects of male-female differentials in access to care: a cardiac rehabilitation case study. Social Science and Medicine, 69, 1072–1079. https://ideas.repec.org/a/eee/socmed/v69y2009i7p1072-1079.html

Downloads

Published

2021-01-08

How to Cite

School nonattendance and child labor in Mexico: North-South, Gender, and Rural Divides. (2021). Análisis Económico, 36(91), 33-62. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2021v36n91/Rodriguez

Similar Articles

1-10 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.